سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
مازرون
سلام بنده عسگرصادقی ازخطه سرسبز مازندران وشهرستان نکاوشاغل درتهران می باشم . هدف ازتاسیس این وبلاگ معرفی جاذبه ها وگردشگری استان زیبای مارندران وهمچنین انعکاس مسائل ومشکلات منطقه می باشد.خواهشمنداست باارائه نظرات سازنده وارزشمندخود بنده رادررسیدن به این امرمهم یاری نمایید. باتشکرمدیریت وبلاگ مازرون
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 19
کل بازدید : 638931
کل یادداشتها ها : 316
خبر مایه


صبح روز عاشوراست و دسته های عزاداری آماده حرکت می شوند. به رسم هر ساله دسته ها از گوشه و کنار محله خود را به خیابان های اصلی می رسانند تا مراسم عزاداری را پرشورتر از گذشته برپا کنند. صدای طبل های بزرگ و کوچک همراه با نوحه مداحان به گوش می رسد؛ ساعت نزدیک به ده صبح است و خیابان ها پذیرای دسته های عزاداری و مشتاقان اباعبدالله الحسین(ع) است.

 مردم برای همراهی دسته های عزاداری به خیابان ها ملحق می شوند. ایستگاه های صلواتی نذریهایی که مردم هر ساله نذر امام حسین(ع) و خاندان شهیدش کرده اند را بین مردم پخش می کنند. بوی دود و اسپند و صدای «یا حسین» و «یا ابالفضل» خیابان را پر کرده است، بچه های کوچک توی لباس های سبز و سفید با سربندهای بسته شده به سرشان در آغوش پدر و مادر دسته ها را تماشا می کنند.

کودکان بزرگتر در انتهای صف دسته های عزاداری زنجیر می زنند و جوانتر ها مسئول زدن طبل و سنج هستند. میان داران دسته ها اغلب از سن و سال دارهای دسته های عزاداری و قدیمی های محل هستند کسانی که مردم اکثرا آنان را می شناسند و بین مردم محل محبوبیت دارند.

نزدیک ظهر تقریبا خیابان و پیاده روهای اطراف مملو از جمعیت عزاداران حسینی می شود. بیشتر که دقت می کنی دختران و پسرانی را می بینی که نه ظاهرشان شبیه به دیگر عزداران است نه رفتارشان. آرایش های غلیظ و لباس های کوتاه به سبک جدیدترین مدهای روز توی خیابان ها مانور می دهند گویی خیابان را با سالن مد اشتباه گرفته اند آنهم در سالروز عزای امام حسین (ع) و روز عاشورا! در میان دسته ها هم جوان هایی با مدل موهای فشن و لباس های تنگ به چشم می خورند.

باورش کمی سخت است که در کانون فرهنگ غرب عزاداری امام حسین (ع) به صورتی ساده و تاثیر گذار برگزار می شود و در شهرهایی همچون لندن و منهتن و ونکور آیین عزاداری اباعبدالله خالصانه و به دور از تجملات برپا شده و دسته های عزاداری در خیابان های شهر به راه می افتند و عزاداران با فرهنگ های مختلف تنها به عشق حسین (ع) مراسم باشکوهی را برپا می کنند اما در کشوری اسلامی و شیعی جایی که خون هزاران شهید به پیروی از سالار شهیدان ریخته شده است برخی جوانان با آرایش های مبتذل و لباس های نامناسب در خیابان های شهر جلوه نمایی می کنند و از چند روز قبل در تدارک روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به آرایشگاه می روند.


گشت ارشاد و طرح های امنیت اخلاقی که در ماه های دیگر سال به خصوص در تابستان برخوردهایی در موضوع بدحجابی داشته اند این روزها دیده نمی شوند. اگرچه حرکت هایی از این دست تنها در زمان مقطعی و کوتاه مدت باعث پیشگیری از این قبیل عرف شکنی هاست اما همین اقدامات نیز در روزهای محرم قطع می شوند تا شاید راه برای خودنمایی ها و بی حجابی باز باشد.

با وجودی که همه کارشناسان اجتماعی از لزوم فرهنگ سازی در رسانه های عمومی و مدارس و دانشگاه نسبت به حفظ و رعایت حجاب صحبت می کنند اما در ماه محرم که می بایست این فرهنگ سازی و توجه به رعایت آداب این ماه در دستور کار متولیان امور فرهنگی قرار گیرد انجام نمی پذیرد.

دل داغدیده خانواده های شهید که با تقدیم جوانان خود در راه اسلام و انقلاب ادامه دهنده راه سالار شهیدان بوده اند با دیدن وضعیت نامناسب حجاب و آرایش های غلیظ در خیابان ها بیشتر به درد می آید. لازم است دستگاه های کشور و مسئولین فرهنگی در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به خصوص در ایام عزاداری توجه بیشتری داشته باشند تا ثمره خون جوانان شهید این کشور زیر پا گذاشته نشود.
منبع: شهدای ایران






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ